Het is een mooie herfstdag in de suburbs van New York als ik mijn hond uitlaat. Ik zou eigenlijk naar mijn vaste yogaklas gaan maar dit zonnetje kan ik niet laten schieten. Twee joggende vrouwen komen mij tegemoet. 

‘He, why aren’t you at yoga?

Het is mijn vaste yoga-klasgenootje.

‘Well didn’t feel like it, and you?

‘Right, well I cancelled my membership. So done with that CEO of Equinox who funds the TRUMP campaign.’ 

Ik glimlach even en we lopen ieder een andere richting uit. 

Amerikanen, normaliter zo trouw aan hun vlag en president, zijn tot op het bot verdeeld maar voelen ook onmacht. En naarmate de verkiezingen dichterbij komen, wenden steeds meer burgers hun ongehoorzaamheid aan om een klein protest te laten horen en voelen. Maar dat zo’n klein protest grote gevolgen kan hebben, merkten een aantal bedrijven in 2016 zeker.

Een middelvinger met grote gevolgen

Ik herinner me nog Juli Briskman die al fietsend in 2017 haar middelvinger omhoog stak toen de Trump-karavaan langs reed. Late-night talkshow hosts maakten er grappen over en op social media werd ze een ‘she-ro’ genoemd. De foto ging viraal maar ze werd wel ontslagen.

Direct daarna startten haar vrienden een set up a GoFundMe page voor Briskman en kregen $142,000 bij elkaar. Er werd een campagne gestart en ze won afgelopen week de verkiezingen voor districtsvertegenwoordiger in Virginia. Een voorbeeld van een klein burgerlijk protest met grote gevolgen. 

#GrabYourWallet

Maar Amerikanen protesteren in plaats van met gebarentaal vooral met hun portomonnaie. Sinds de campagne motor weer aan het draaien is en de fondsen met miljoenen worden opgehaald, keren burgers hun kont tegen de krib. En dat dat effectief is in een land met zoveel inwoners waar de consumptie welig tiert, is natuurlijk geen verrassing! 

In 2016 verscheen er een lijst met alle bedrijven die geld gaven aan de Trump-campagne en hem hielpen gekozen te worden. In de Verenigde Staten zijn politici, sinds het Watergate-schandaal, verplicht om de namen van mensen die meer dan 200 dollar doneren, vrij te geven. 

New Balance had het bijvoorbeeld na de verkiezing van Trump in 2016 aardig te verduren door hun steun aan de presidentskandidaat en de sponsoring van zijn campagne. Op social media staken consumenten hun gympies in brand, in dumpzaken waren de gympies van het voorheen o zo populaire merk, niet meer te tellen en Neo-Nazi’s verklaarden het merk zelfs tot ‘sneakers for white people’.

En ook Kanye’s steun voor Trump sleepte Adidas en Yeezy in het politieke veld.  Niet echt goed voor een merk, zo lijkt op het eerste gezicht…

Quid pro quo

Waarom investeren als dit het effect kan zijn? Het antwoord ligt in ‘voor wat, hoort wat’ oftewel ‘Quid Pro Quo’. In the end legt het deze bedrijven natuurlijk geen windeieren, al kijken de sneaker-producenten sinds Trump de handel met China aan banden heeft gelegd, natuurlijk wel op hun neus.

En is zo’n lijst nou compleet? Amerika zou Amerika niet zijn als er ook niet een route is die dat omzeilt. Namelijk die van dark donations waarbij machtige individuen grote sommen geld doneren aan belangengroepen die het geld vervolgens  aan een presidentskandidaat doneren. 

De lijst is dus niet volledig maar lang genoeg om mogelijk effect als burger te bereiken. En ook nu roepen beroemde Amerikanen en andere influencers burgers op om geen boodschappen meer te doen, te sporten of te eten bij onder andere Taco Bell, CVS, The Home Depot, Nathans, McDonalds, KFC, Equinox, SoulCycle, Marvel en dure merken als Dior en Louis Vuitton waar Trump laatst nog een lintje knipte.

De president grapte nog dat dit bedrijf hem de afgelopen jaren door de smaak van Melania al zoveel geld gekost heeft…

Ingeborg Van t Pad Bosch

Ingeborg Van t Pad Bosch

Ingeborg van ’t Pad Bosch woont sinds 2010 in New York en schrijft sindsdien voor verschillende tijdschriften en nieuwswebsites over haar ontmoetingen met de Amerikaanse cultuur en maatschappij. Ingeborg was tijdens de Amerikaanse verkiezingstijd in 2016 regelmatig te gast op de radio. In 2018 gaf ze haar debuutroman 'Kroniek van een Erfenis' uit en momenteel is zij hoofdredacteur van DeWereldwijven.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Close
%d bloggers liken dit: