Terwijl het tempo van het vaccinatiebeleid in Nederland het gesprek, of liever de ergernis van de dag is, is in de Verenigde Staten de discussie tussen vaxxers en anti-vaxxers volop aan de gang. Na een supersnelle start van het vaccinatieprogramma met veelbelovende resultaten zit president Biden nog net op schema met zijn prikbeleid (voor 1 juli 70% gevaccineerd). Maar nu stagneert de boel toch terwijl er meer dan genoeg J&J, Moderna- en Pfizer-vaccins in de ijskasten liggen.

Je kunt hier op elk moment van de dag inmiddels bijna iedere drogist binnenlopen om een prik te krijgen. Er zijn selfie-stations met de tekst I got vaccinated en er is merchandise in de vorm van mondkapjes en t-shirts. De operatie wordt uitgevoerd met militaire precisie zodat je zo min mogelijk tijd kwijt bent als je je prik laat zetten. 

Het systeem lijkt goed te werken. In ons gezin zijn we nu zo goed als klaar. Mijn jongste van 16 jaar krijgt zijn tweede prik op 22 mei en dat terwijl mijn ouders in Nederland van 75 net hun tweede vaccin ontvangen. Inmiddels heeft in de VS dan ook meer dan de helft van de volwassen populatie een eerste prik gehad. De grote groep Amerikanen die de prik al vanaf het prille begin wilde stroopte de mouwen zo snel mogelijk op en nu zijn zelfs 12-jarigen volgende week aan de beurt. 

Weigeraars en twijfelaars

Toch is de grote vraag of herd immunity überhaupt een haalbare kaart is. Los van het feit dat er steeds meer varianten van het virus ontstaan twijfelen veel mensen eraan of ze de prik wel willen hebben. Iedereen kent inmiddels wel iemand die nu (nog) niet gevaccineerd wil worden. De boodschap We are all in this together lijkt aan kracht te verliezen en het individualisme steekt de kop weer op.

Een recent onderzoek laat zien dat een op de vier Amerikanen het vaccin nu zou weigeren. De redenen zijn vaak complex en de weigeraars zijn van uiteenlopende afkomst. De meesten zijn te vinden onder Republikeinse mannen, de plattelandsbevolking en mensen onder de 45 jaar, maar verder is de anti-vaxx-gedachte over alle rassen, klassen en staten verspreid. In veel gebieden ontvangen mensen onvoldoende informatie of bereikt het vaccinatieprogramma de mensen in rurale gebieden en achterstandswijken maar moeilijk. Andere recente data laten zien dat 17% in de wait-and-see-stand staat, 13% zegt absoluut geen vaccin te willen ontvangen en 7% doet het alleen als het wordt verplicht.

Sociale media en de publieke opinie

Mythen, misinformatie en onnodige zorgen gebaseerd op irreële beliefs over het vaccin staan in de weg van president Bidens doel om op 4 juli Independence Day weer als een groots familiefeest zonder restricties te vieren. Mensen zijn bang voor de langetermijneffecten van het virus, of principieel tegen. Vaak is dat vanwege geloofsovertuigingen of ‘politieke’ standpunten gerelateerd aan de vrije keuze van het individu. Van ‘we weten niet wat de langetermijneffecten zijn’, ‘het is van invloed op mijn vruchtbaarheid’, ‘niemand heeft er iets mee te maken of ik wel of niet word gevaccineerd tot ‘ik ben jong en gezond en heb geen vaccin nodig.’

Alles kan weerlegd worden door de wetenschap, door informatie van de overheid en door ervaring met vaccinatieprogramma’s in het verleden, alleen is het vertrouwen van burgers de laatste jaren enorm ondermijnd door Trumpisme, conspiracy-groepen en misinformatie op sociale media.

Mensen worstelen zich bovendien door een overkill aan informatie heen, die ‘waar’ of ‘onwaar’ kan zijn. Een meerderheid van de Westerse bevolking zoekt en vindt informatie over gezondheid op sociale media en meer dan 65% van de content op YouTube ontmoedigt het nemen van een vaccin. De algoritmes in zoekmachines werken zo dat ze content pushen die precies in jouw straatje past. Hierdoor wordt jouw persoonlijke informatievoorziening natuurlijk steeds ‘smaller’. Uit recent onderzoek uit Groot Brittanië blijkt dat mensen die hun mening baseren op informatie van sociale media, en in het bijzonder Youtube, zich significant meer tegen het vaccin keren.

Zoveel en zo snel mogelijk

Het weigeren van het vaccin vormt een groot probleem, omdat minstens 70-85% van de Amerikaanse bevolking gevaccineerd moet zijn om herd immunity te bereiken. Hoe langer we daarover doen, hoe meer kans het virus heeft te muteren en hoe groter de kans dat deze vaccins niet effectief meer zijn.

Daarnaast is long covid een groot probleem. De langetermijneffecten van het virus zijn vaak ernstig, ook voor jonge mensen. 30% van de mensen die covid hadden, heeft na negen maanden nog steeds last van chronische vermoeidheid, pijn op de borst, kortademigheid en brain fog. De komende maanden zal de vaccinatiebereidheid met het stijgen van de temperatuur ook nog eens zakken. Het is dus niet alleen zaak zoveel mogelijk mensen gevaccineerd te krijgen, maar ook zo snel mogelijk.

Wil je een donut of een joint?

Dus ontstaan er in de Verenigde Staten beloningsprogramma’s als mensen zich laten vaccineren. Bedrijven en particulieren doen er alles voor aan om meer prikken in de armen van Amerikanen te zetten, bij jong en oud. In New York op Union Square werden tijdens het event Joints for Jabs gratis pretsigaretten uitgedeeld aan iedereen die kon bewijzen een corona-vaccin te hebben ontvangen. Overheidsmedewerkers in Maryland krijgen 100 dollar cadeau en als je in Detroit iemand een ritje geeft naar een vaccin-straat, krijg je een giftcard van 50 dollar. In New Jersey ontvang je een shot and beer tegelijkertijd. En de keten Krispy Kreme Doughnuts geeft gratis donuts weg aan gevaccineerden en zo is de covid-prik ineens toch ook weer een marketing tool geworden.

President Joe Biden laat de beloningsacties en burger-initiatieven om meer mensen naar de priklocaties te krijgen oogluikend toe. Tegelijkertijd pompt hij 10 miljard dollar in het vergroten van het vertrouwen en de bereikbaarheid van het vaccin in zwaargetroffen en moeilijk bereikbare gebieden. Eerder al lanceerde hij tv-spotjes waarin mensen worden aangemoedigd zich te laten vaccineren. Zelf was hij eind april samen met zijn voorgangers en hun families, sporthelden en andere celebreties te zien in het door Wallgreens gesponsorde avondvullende tv-programma Roll up your sleeves.

Biden lijkt het met zijn acties vooral gemunt te hebben op de grote groep vaccin-twijfelaars. De weigeraars zijn vanwege hun politieke of religieuze motieven altijd al moeilijk over te halen. Dat geldt ook voor hun visie op andere vaccins, zoals in 2019 nog het vaccin tegen de mazelen. En dus zet de president alle zeilen bij om zoveel mogelijk weifelende mensen voor 4 juli nog over de streep te trekken om die belangrijke herd immunity te bereiken. Een twijfelaar is immers nog geen weigeraar!

Ingeborg Van t Pad Bosch

Ingeborg Van t Pad Bosch

Ingeborg van ’t Pad Bosch woont sinds 2010 in New York en schrijft sindsdien voor verschillende tijdschriften en nieuwswebsites over haar ontmoetingen met de Amerikaanse cultuur en maatschappij. Ingeborg was tijdens de Amerikaanse verkiezingstijd in 2016 regelmatig te gast op de radio. In 2018 gaf ze haar debuutroman 'Kroniek van een Erfenis' uit en momenteel is zij hoofdredacteur van DeWereldwijven.com.
Previous post Honderd dollar voor een prikkie
Next post Hoe Amerika (mij) veranderde

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: